Psykiatrispecialistens tips och råd för att hantera stress - snabbguide -  BG Institute

Sök utbildningar

Psykiatrispecialistens tips och råd för att hantera stress – snabbguide

16 maj 2017

Häromveckan svarade Michael Rangne, överläkare och specialist inom psykiatrin på några frågor om stress. Exempelvis hur man identifierar vanliga stressreaktioner, vilka tecken som är typiska för stress och gav tips för hur du kan hantera din egen stress. Vi har därför satt ihop en snabbguide om stress och vad som är bra att tänka på:

1. vanliga stressfaktorer på arbetsplatsen:

  • Bristande överensstämmelse med de förväntningar man har
  • För svåra uppgifter, orimliga krav och förväntningar
  • Belöningen uteblir
  • Resultaten uteblir, man når inte det man föresatt sig och har brunnit förgäves
  • Man får för lite tillbaka, för lite känslomässig näring
  • Negligering och kränkningar
  • Man ser ingen mening med det man gör

2. Så här känner du igen stress och stressrelaterade symtom:

Sömnrubbningar                       Insomningssvårigheter, för tidigt uppvaknande, stort sömnbehov

Energiproblem                           Överaktivering, trötthet, allt tar emot, ointresse och likgiltighet

Känslopåverkan                        Olust, ångest, nedstämdhet, brist på glädje och spontanitet

Interpersonellt                           Irriterad, sur, arg, missnöjd, tycker sämre om andra, konflikter, cynism, arrogans

3. Enkla knep att hantera stress för att undvika negativ inverkan på arbete, medarbetare och hälsa

  • Utveckla goda arbetsvanor, genom att:
    • Skapa längre block av ostörd tid för de tyngre projekten och gör dem medan du är pigg
    • Göra de viktigaste sakerna först och strunta i skitsakerna
    • Klara av privata telefonsamtal redan på morgonen
    • Pausa och rör på dig var timme
    • Ta en sen arbetskväll i veckan, gå när du behöver de övriga
  • Satsa på arbetsglädje
    • Försök komma på några saker som du själv skulle kunna göra för att ha det roligare på din arbetsplats, saker som du själv kan påverka. Skriv upp dem och gör en personlig projektplan
    • Ordna ett möte med dina kollegor och diskutera vad ni tillsammans kan göra för att trivas bättre på jobbet. Gör en plan och sätt igång
    • Diskutera samtidigt vilka nödvändiga förändringar som bara kan ske med ledningens hjälp, och be sedan om en tid med ledningen för att diskutera era önskemål
  • Skaffa dig socialt stöd på alla upptänkliga sätt, både på jobbet och privat
    • Odla relationer till de du tycker om
    • Gå ut och ät tillsammans
    • Bjud hem kollegor
    • Ordna en promenadgrupp på lunchen en dag i veckan
    • Skippa inte det gemensamma fikat
  • Skaffa dig en chef du trivs med

    • En långvarigt dålig relation till din chef mer än fördubblar din risk för allvarlig sjukdom och för tidig död.
  • Upplev känsla av sammanhang
    • Leta efter meningen med ditt jobb
    • Vilken betydelse det har för andra,
    • Vilken skillnad du faktiskt gör med ditt jobb. Varför skulle annars någon betala dig för det du gör?

Vill du lära dig mer om stress?
Vi kan varmt rekommendera dig att kika närmare på Michael Rangnes lärorika och användbara kurser för dig som på ett eller annat sätt ansvarar för medarbetares välbefinnande och psykiska hälsa.  Läs mer om Hantera och förebygga stressrelaterad ohälsa här eller  vår efterfrågade påbyggnadskurs Psykiatri för beslutsfattare – fördjupning här.