Affärsjuridik, Entreprenadrätt

Viten inom entreprenadrätt

Checkbox
Sveriges främsta föreläsare
Checkbox
30 dagar on demand ingår
Checkbox
Auktoriserat utbildningsföretag

Vitesklausuler för förseningar har förekommit i entreprenadavtal under lång tid men har på senare tid börjat användas även för andra avtalsbrott inom entreprenader. David Dryselius, jur. dr, som 2019 disputerade på en avhandling av avtalsviten, belyser och förklarar hur viten numera används och tar bland annat upp det ständigt aktuella problemet med jämkning.

Kursen utgår från hur dröjsmålsvitet hanteras i AB 04 och hur det hanteras i det kommande AB 25. Kursen går vidare till att beskriva hur vitesklausuler har börjat att användas i andra delar av en entreprenad än för dröjsmål, till exempel i felavhjälpandevite, vite för att personalen har fel utrustning och liknande. Detta kan också jämföras med Högsta domstolens inställning, att vite är en riskfördelare och att förordet till AB 04 anger att syftet med avtalet är en optimal riskfördelning och att parterna därför inte bör ändra villkoren. Kursen kommer i denna del att använda enklare ekonomiska modeller för att visa hur vitesklausuler kan fördela risken och den kommer också att poängtera det viktiga i att parterna är medvetna om hur de ska använda vitesklausulen för att uppnå en optimal riskfördelning.

Andra halvan av kursen kommer att handla om hur vitesklausuler kan jämkas. Med den nya AB 25 införs en på förhand bestämd procentandel av kontraktssumman, och av förslaget framgår också att parterna kan avtala om ett vitestak. Båda dessa är viktiga förändringar, som ska gås igenom för att även här visa fördelarna och riskerna.

Till detta kommer att Högsta domstolen under våren 2025 har meddelat en dom kring hur viten ska jämkas enligt 36 § avtalslagen. Eftersom parterna numera använder vite till fler saker samtidigt som AB-avtalen bara anger en jämkningsgrund kommer det innebära att 36 § behöver användas oftare inom entreprenadrätten än tidigare. I många entreprenader kommer det därför vara aktuellt med att jämka både enligt AB och enligt 36 §, vilket gör att förutsättningarna för att jämka är relevanta att gå igenom på djupet.

Som deltagare får du kunskap om:

  • Vad en vitesklausul är enligt AB 04 och AB 25
  • Vilka andra vitesklausuler som är vanliga inom en entreprenad
  • Förutsättningarna för att jämka enligt AB
  • Förutsättningarna för att jämka enligt 36 § avtalslagen

Vem bör delta:

Advokater och biträdande jurister som arbetar med entreprenadrätt.

Efter kursen:

Har du fått förståelse för hur dröjsmålsvitet fungerar i AB 04, hur andra slags viten bör användas samt förutsättningarna för att jämka ett vite.


Är ni flera från organisationen som är intresserade av denna kurs?

Läs här för mer information om våra organisationsanpassade utbildningar.

08.30 – 09.00
Inskrivning och frukost

09.00 – 10.15
Pass I
Hur dröjsmålsvitet enligt AB 04 respektive AB 25 ser ut, särskilt likheter och skillnader

10.15 – 10.30
Fikapaus

10.30 – 11.45
Pass II
Hur viten numera används till annat än dröjsmål

11.45 – 12.45
Lunch (ingår i priset)

12.45 – 14.15
Pass III
Förutsättningarna för att jämka enligt AB 04/AB 25

14.15 – 14:30
Fikapaus

14.30 – 16:00
Pass IV
Förutsättningarna för att jämka enligt 36 § avtalslagen

16.00
Kursen avslutas

Frågor om kursen?

Telefon: 08-579 366 00
E-post: info@bginstitute.se
Kontakta oss: Kontakta oss

ANMÄLAN

Pris

9.900 kr (exkl. moms)

Kurstillfällen

Stockholm

24 Sep 2025

Livesändning

Platser finns

Kurslokal:
BG Institute

Platser finns

On Demand
T.o.m. 24 Okt 2025

Utbildningstimmar: 6

Ingår i Kompetensabonnemang

Läs mer

Kurstillfället kommer även att livesändas. Efter genomförd kurs har du tillgång till en inspelad version i 30 dagar. Du behöver således inte vara på plats för att delta och kan även delta i efterhand.

FÖRELÄSARE

presentation-board 2
 Image of
David Dryselius
Jur. dr. i civilrätt
David Dryselius är universitetslektor i civilrätt vid Juridiska fakulteten vid Lunds universitet. Han disputerade 2019 på en avhandling om avtalsviten....
Läs mer