Trots att majoriteten av svenska företag tror att artificiell intelligens kommer att ge ökad vinst är de sämre på att implementera AI i verksamheten jämfört med det globala genomsnittet, enligt en ny undersökning.
Michael Egnell, Managing Director på Experis, säger i ett pressmeddelande att potentialen med AI är enorm. De företag som har insett att AI är en affärskritisk del av kärnverksamheten har en klar fördel.
61 procent av företagen i Sverige tror att AI kommer att leda till förbättrade affärsresultat inom två år. De företag som verkar inom IT- och techbranschen samt inom bank-, finans- och fastighetsbranscherna ser mest optimistiskt på potentialen hos AI.
Men trots denna optimism visar undersökningen att inte mer än 39 procent använder AI i verksamheten, medan när man tittar globalt uppger 48 procent att de använder AI.
Den största utmaningen är att de anställda saknar kompetensen att använda tekniken på ett effektivt sätt.
”Företag som vill hänga med i utvecklingen bör prioritera att kompetensutveckla både ledningsgrupp och medarbetare inom AI”, säger Michael Egnell i pressmeddelandet.
Vill du kompetensutvecka dig inom AI?
BG Institute har flera kurser inom AI. Du hittar dem här 🔗
Om undersökningen
Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 40 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 41 länder, i Sverige har 788 intervjuer genomförts. Mätningen utfördes under perioden 1–30 april 2024.