Employer branding handlar om att bli en attraktivare arbetsgivare, få rätt personer att söka sig till företaget och få dem att stanna – för att skapa ett framgångsrikt bolag. I dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad är det allt svårare att nå potentiella medarbetare. Genom att fokusera på tre nyckelkomponenter kan du bygga ett gott rykte som arbetsgivare, en strategi inte bara lockar talanger till din organisation, den stärker också ert företags varumärke och kundrelationer.
➡ Kursen Employer branding i praktiken – vägen till att bli en attraktivare arbetsgivare ger dig verktyg du behöver för att driva frågan i din organisation. Du får praktisk träning, inspiration och konkreta metoder som du kan använda i ditt dagliga arbete.
1. Ambassadörer – sprider ett gott rykte om er
Det blir allt svårare att nå de personer som är öppna för ett nytt jobb. Genom en vanlig rekryteringsannons når du bara ett fåtal och att anställa är en stor investering i tid och kraft. Om du istället är en riktigt bra arbetsgivare och lyfter dina medarbetare så att de känner arbetsglädje kommer deras prestation att öka och det i sin tur lyfter kundupplevelsen – både anställda och kunder blir ambassadörer för företaget och sprider ett gott rykte. Det goda ryktet kommer få personer att söka sig till er på eget initiativ.
2. Äkthet – gör att kunden vill rekommendera
Äkthet och ärlighet är viktigt. Idag är det oerhört viktigt att företaget har ett gott rykte och det går inte att sopa saker under mattan och tro att det inte märks. Det är viktigt att få rekommendationer från nöjda kunder eller få medarbetare som ärligt kan rekommendera företaget. En kund rekommenderar er om ni har gjort lite mer än ert jobb. Företaget måste ni sträva efter att få kunden mer än bara nöjd – och det kräver medarbetare som gör mer än bara sitt jobb.
3. Transparens – ni är lika bra på insidan som ni visar utåt
Om du inte är en bra arbetsgivare utan behandlar personalen dåligt på något sätt, kommer det komma fram. Transparensen måste vara total. Ett varumärke kan bli kört i botten om det kommer fram att företaget har missnöjd personal. Idag vill de som söker jobb ha referenser på dig som arbetsgivare – kandidaterna kollar upp dig. De vill veta om du är så bra på insidan som den yta ni visar upp.