Det är relativt vanligt att företag har problem med personal som de vill omplacera eller säga upp, men om inte arbetsgivaren har saklig grund för denna uppsägning så kommer den vara svår att genomföra. I dessa fall kan det bli aktuellt med någon form av utköp.  

Att personal missköter sig kan vara svårt att bevisa. Vid trakasserier och mobbning står oftast ord mot ord och misstänker man någon för stöld måste det bevisas. Vidare kanske den anställde inte levererar de resultat som företaget behöver och förväntar sig, men det saknas ändå tillräckliga skäl för uppsägning. I dessa fall kan du som arbetsgivare förhandla om utköp.

3 tips när du ska förhandla med en anställd som du vill säga upp

1. Planera väl, och ha aldrig ett överraskningsmöte som den anställde inte vet om. Att plötsligt säga ”kom med här, vi behöver prata” för att sedan gå direkt in i ett möte om uppsägning och utköp blir oftast en väldigt dålig start på en förhandling. Boka ett möte där du redan från start talar om vad saken gäller och vad den anställde bör förbereda sig på.

2. Ta aldrig med avtal och dokument till första mötet. Det blir för aggressivt. Du får räkna med att det behövs två eller tre möten för att hinna diskutera. Lyssna på arbetstagarens argument. I ett senare möte kan du diskutera en eventuell summa för utköp och därefter komma överens och skriva avtal.

3. Stressa inte processen. Behåll ditt lugn och låt arbetstagaren fundera och processa situationen. Nyckeln till framgång är respekt för varandra och respekt för situationen.

Att säga upp en anställd är många gånger en svår process. Kursen Omplacering, uppsägning och utköp – Praktisk fördjupning har fokus på att rättsligt och praktiskt belysa alla delar i avtal om avslut av anställning.

Läs mer och boka här.

 

Dela sidan

Del av Blendow Group (org nr: 556744-7858)
Gå till Blendow Group

 © 2022 BG INSITUTE