Det är inte ovanligt att företag har problem med personal som de vill omplacera eller säga upp, men om inte arbetsgivaren har saklig grund för en sådan uppsägning kommer den bli svår att genomföra. I de situationerna kan det bli aktuellt med någon form av utköp.
Att personal missköter sig kan vara svårt att bevisa. Vid trakasserier och mobbning står oftast ord mot ord och misstänker man någon för stöld måste det bevisas. Vidare kanske den anställde inte levererar de resultat som företaget behöver och förväntar sig, men det saknas ändå tillräckliga skäl för uppsägning. I dessa fall kan du som arbetsgivare förhandla om utköp.
3 tips när du ska förhandla med en anställd som du vill säga upp
1. Planera väl, och ha aldrig ett överraskningsmöte som den anställde inte vet om. Att överrumpla den anställde genom att säga ”kom med här, vi behöver prata” för att sedan gå direkt in i en diskussion gällande uppsägning och utköp blir oftast en dålig start på en förhandling. Boka ett möte där du redan från början talar om vad saken gäller och vad den anställde bör förbereda sig på.
2. Ta aldrig med dig avtal och dokument till det första mötet med den anställde, eftersom det kan kännas aggressivt och skapa en negativ start. Du bör räkna med att du och den anställde behöver två eller tre möten för att diskutera i lugn och ro. Lyssna på arbetstagarens argument och försök bemöta lugnt och korrekt. I ett senare möte kan du diskutera en eventuell summa för utköp och därefter komma överens och skriva avtal.
3. Stressa inte processen. Behåll ditt lugn och låt arbetstagaren fundera så att han eller hon kan processa situationen. Det är viktigt att ha respekt för den anställde och respekt för situationen.