Entreprenadrätt
Konsumententreprenader för praktiker
Välkommen till en aktuell e-kurs med advokat Lennart Åhl om konsumententreprenader – för dig som praktiker.
På denna e-kurs görs en genomgång av konsumenttjänstlagen med tonvikt på de delar som påverkar byggprocessen. Syftet med kursen är att spegla de regleringar som påverkar konsumenter och näringsidkare. Betoning på paragrafer i konsumenttjänstlagen som är förhandlingsbara.
Kunskap om hur man bäst hanterar både konsument och näringsidkare vid upphandling och i tvister. Föreläsningen baseras på de hjälpmedel som förhandlats fram genom byggbranschen och konsumentföreträdare.
Som deltagare får du kunskap om:
- De delar som påverkar avtalsfriheten
- Innebörden av reklamationstid/ansvarstid och garantitid
- Fel, försening och skadestånd, vite
- Vikten av parternas rättigheter och skyldigheter vid reklamationer
- Skyldighet och rättighet att avhjälpa fel
- Aktuella rättsfall
Syfte med utbildningen:
Deltagarna ska efter kursen ha en sammanfattande bild av hur man kam förebygga tvister och säkra sin verksamhet i konsumententreprenader.
Målgrupp:
E-kursen vänder sig till dig som utför konsumententreprenader och sluter avtal med kunden, exempelvis platschef, arbetsledare eller platsansvarig hantverkare
Förkunskaper:
Kursen är en grundläggande information baserad på byggbranschens formulär och konsumenttjänstlagen. Inga speciella kunskaper krävs.
Kursinnehåll och upplägg:
- Introduktion översikt av material och program
- Pass I, genomgång konsumenttjänstlagen
- Pass II, genomgång framtagna hjälpmedel (Hatverkarformulär, ABS 18)
- Avslutning: Sammanfattande analys och slutsatser
Frågor om kursen?
Telefon: 08-579 366 00
E-post: info@bginstitute.se
Kontakta oss: Kontakta oss