Välkommen till denna nya och högaktuella kurs som hjälper dig som chef eller med personalansvar att lägga grunden för en god krishantering på arbetsplatsen och därmed ökad trygghet i osäkra tider.

I AFS 1999:7, Första hjälpen och krisstöd, anges att på varje arbetsställe ska finnas den beredskap för första hjälpen och krisstöd som krävs med hänsyn till verksamhetens art, omfattning och särskilda risker. Chefer och arbetsledande personal ska även ha de kunskaper som krävs om krisstöd för att kunna organisera detta på ett lämpligt sätt.

Eftersom kunskap förändras över tid och är en färskvara, innebär detta att chefer och ansvariga som sedan tidigare har kunskaper inom detta område bör vinnlägga sig om att tillägna sig aktuella kunskaper. Denna kurs syftar till att säkerställa detta och behandlar de krav som ställs på arbetsgivare när det kommer till beredskap för krisstöd samt hur en sådan beredskap kan byggas upp, stärkas och vidmakthållas i en organisation.

Vidare ges en översikt över hur människors reaktioner kan gestalta sig både före, under och efter en allvarlig händelse samt vilka faktorer som påverkar såväl återhämtning som risk för traumatisering. Mot bakgrund av dessa faktorer beskrivs vad som är bästa tillgängliga kunskap idag när det gäller krisstödsinsatser. Behovet av att följa upp tidiga insatser, göra bedömningar av vilka som har återhämtat sig och vilka som eventuellt behöver hänvisas till professionell hjälp i någon form kommer också att behandlas.

Något som blivit alltmer aktuellt på senare år, och som även professionella upplever är svårt, är stöd till personer som utsätts för stalking eller andra former av pågående hot, varför även detta berörs. Andra typer av mer ovanliga händelser som ställer särskilda krav är stora händelser, som exempelvis terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm 2017, och långdragna kriser, som exempelvis skogsbränderna sommaren 2018, Covid-pandemin och kriget i Ukraina. Även sådana situationer och de särskilda krav som de medför kommer att beröras.

Som deltagare får du kunskap om:

  • Lagstiftning och principer för att bygga upp krisberedskap i en organisation, inklusive modell för enkel krisövning
  • Människors krisreaktioner och vad som påverkar dessa
  • Tidigt bemötande av krisdrabbade
  • Särskilda aspekter kring stora händelser, pågående hot och långdragna kriser
  • När någon behöver hänvisas till professionell hjälp och vad sådan hjälp innebär

Syfte/mål med utbildningen:

Syftena med utbildningen är följande:

Att skapa en förståelse för hur de krav som ställs på arbetsgivare i AFS 1999:7 ska tolkas och hur de kan omsättas i praktiken.

Att skapa en förståelse för hur människor kan reagera på allvarliga händelser, vilka faktorer som påverkar dessa reaktioner och hur kunskap om detta tillämpas i krishanteringen.

Att skapa en förståelse för till vad, när och på vilket sätt psykologer och andra professionella bäst används i krishantering.

Kursens lärandemål är att efter genomgången kurs ska deltagarna:

  • Känna till:
    • Relevant lagstiftning: AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd
    • Principerna för ansvars- och uppgiftsfördelning vid krishantering i en organisation
    • Principerna för krisledning och för prioritering av insatser
  • Förstå:
    • Människors olika reaktioner under och efter allvarliga händelser
    • Vad som kan bidra till att förvärra respektive mildra krisreaktioner
    • Syften med avlastande samtal och andra krisinterventioner
    • Principerna för psykologisk traumabehandling
  • Kunna:
    • Genomföra en krisövning i ”table-top”-format
    • Genomföra ett gott bemötande/omhändertagande av drabbade enligt principerna för psykologisk första hjälp
    • Avgöra när en drabbad person bör hänvisas till professionell bedömning

 

Målet är att förmedla så mycket kunskap inom områdena krishantering och krisstöd att en krisdrabbad organisation initialt efter en allvarlig händelse ska kunna hantera krisen med egna resurser. Det finns flera vinster med detta: all forskning och erfarenhet visar att tidigt insatt extern hjälp från professionella sällan är nödvändig, och oftast inte efterfrågas eller uppskattas av de drabbade. När personer inom den egna organisationen står för det initiala stödet tenderar detta att stärka de drabbades lojalitet med organisationen. När organisationen själv i större utsträckning kan hantera en kris innebär det ett lärande för organisationen och det är också mer kostnadseffektivt då externt stöd från professionella innebär en merkostnad.

Målgrupp:

Kursen riktar sig till HR och chefer.

Övrigt:

Den 4 oktober 2022 kan du även gå webbinariet Krisstöd efter allvarliga händelser.

Föreläsarbilder görs tillgängliga som PDF efter kursen.

För den som vill fördjupa sig i kursens ämne rekommenderas boken ”Krishantering i arbetslivet” av Magnus Brolin, Per Calleberg och Mikael Westrell som kommer ut i en tredje omarbetad upplaga sommaren 2022.

08.30 – 09.00
Inskrivning och frukost

09.00 – 10.15
Pass I

Krisberedskap i en organisation.

10.15 – 10.30
Fikapaus

10.30 – 11.45
Pass II

Krisreaktioner och faktorer som påverkar dessa.

11.45 – 12.45
Lunch (ingår i priset)

12.45 – 14.15
Pass III

Tidiga insatser för drabbade.

14.15 – 14:30
Fikapaus

14.30 – 16:00
Pass IV

Senare insatser, uppföljning, bedömning och hänvisning till professionell hjälp samt stora händelser, pågående hot och långdragna kriser.

16.00
Kursen avslutas

Frågor om kursen?

Telefon: 08-579 366 00
E-post: info@bginstitute.se
Kontakt: Kontakta oss

ANMÄLAN

Kurstillfällen

15 feb 2023

Livesändning

Platser finns

Kurslokal: Stockholm

Platser finns

On demand

Pris

8.900 kr (exkl. moms)

Ingår i Kompetenspaket

Läs mer

Kurstillfället den 15 februari kommer även att livesändas. Efter genomförd kurs har du tillgång till en inspelad version i 30 dagar. Du behöver således inte vara på plats för att delta och kan även delta i efterhand.

FÖRELÄSARE

presentation-board 2
 Image of
Per Calleberg
Leg. psykolog
Läs mer