Konflikthantering på arbetsplatsen
Konflikter på arbetsplatsen kostar arbetsgivare onödigt mycket pengar. Det uppkommer direkta kostnader i form av sjukfrånvaro och omplaceringar. Dolda kostnader uppstår på grund av att arbetstid går förlorad för att man sysslar med konflikten.
Konflikter på en arbetsplats handlar ofta om brist på konstruktiv kommunikation. Därför inleds kursen med grunderna i kommunikationsmodellen Nonviolent Communication, NVC (pass 1). Du får lära dig hur man i fyra steg kan uttrycka ett budskap på ett konstruktivt sätt, vilket gynnar fortsatt dialog.
Huvuddelen av kursen handlar om grunderna i en engelsk modell – ”Workplace Mediation” – för att hantera konflikter, som har sitt ursprung i brist på konstruktiv kommunikation (pass 2-3). Du får lära dig hur man på ett strukturerat sätt kan hjälpa medarbetare som är i konflikt att ha en konstruktiv dialog och att ingå en överenskommelse om hur framtiden ska se ut.
Under kursen får du alltså ett smakprov på hur man kan hantera konflikter på en arbetsplats.
Målgrupp
HR-chefer, HR-specialister och andra som är intresserade av konflikthantering på en arbetsplats.
Frågor om kursen?
Telefon: 08-579 366 00
E-post: info@bginstitute.se
Kontakt: Kontakta oss