Arbetsrätt, Personalansvar
Hur ska man hantera misskötsel i anställningen?
De flesta organisationer tvingas förr eller senare att hantera medarbetare som missköter sig. Det här webbinariet ger dig tips, råd och kunskap om vad du kan, och bör göra i förebyggande syfte.
📝Här hittar du presentationen från webbinariet
Redovisning sker avseende vad du bör göra när misskötseln väl är ett faktum. Du får svar på de mest angelägna frågorna: Vad är arbetsrättslig misskötsel v/s moralisk misskötsel? När finns det grund för uppsägning eller avsked? Vad innebär arbetsgivarens omplaceringsskyldighet? Hur ska arbetsgivaren hantera medarbetare som är sjuka? Vilka rättigheter och skyldigheter har arbetstagare och arbetsgivare?
Som deltagare får du en översikt om:
- Grundkrav i anställningen/arbetsskyldighet
- Fackligt tolkningsföreträde om arbetsskyldighet
- Arbetsrättsligt fel v/s moraliskt fel
- Att genomföra en arbetsrättslig utredning
- Korrigerande samtal
- Skriftlig erinran/varning
- Förflyttning/omplacering
- Uppsägning/avsked
Vem bör delta:
Chefer och arbetsledare med personalansvar. HR-konsulter, HR-chefer och förhandlingschefer samt fackliga representanter.
Webbinariets mål är att orientera deltagarna i det svåra arbetet med att hantera frågor där medarbetare missköter sig i anställningen. Vikten av rättssäkerhet och tydlig dokumentation genomsyrar webbinariet. Om en fråga avseende misskötsel i anställningen hanteras rättsosäkert kan denna felaktiga hantering snarare betraktas som kränkande särbehandling.
Vill du fördjupa dig?
Kursen Att hantera misskötsel i anställningen – svåra uppsägningar med rättsfall ger praktisk vägledning för att hantera misskötsel, uppsägningar och avsked på ett rättssäkert sätt.
Frågor om kursen?
Telefon: 08-579 366 00
E-post: info@bginstitute.se
Kontakta oss: Kontakta oss
Ingår i Kompetensabonnemang
Detta är en inspelning av ett tidigare livesänt webbinarium
Webbinariet livesändes den 14 mars kl 12-12.35
FÖRELÄSARE

