Kostnadsfritt webbinarium den 22/8 - Utmaningar som ny chef

Konstruktiv kritik är en slags feedback eller återkoppling som syftar till att hjälpa en person eller grupp att förbättra sitt arbete eller sitt beteende på ett positivt sätt. Målet med konstruktiv kritik är att ge vägledning för att möjliggöra förbättringar, snarare än att nedvärdera utan att ge några lösningar.

Konstruktiv kritik är en viktig komponent i att skapa en miljö där individer kan utvecklas och växa. Många människor vet inte hur de ska ge konstruktiv kritik. Istället blir kritiken negativ vilket ofta är kontraproduktivt.

Negativ kritik bryter ner istället för att bygga upp
Om negativ kritik inte är välformulerad eller balanserad med positiv feedback kan den bryta ner självkänsla och självförtroende. Den som utsätts för kritik känner sig misslyckad och tappar motivationen att förbättra sig. Ren negativ kritik ger inte personen någon vägledning om hur de kan förbättra sig eller sitt arbete. Det lämnar dem i osäkerhet om vilka specifika åtgärder de kan vidta för att växa och utvecklas.

Möts av defensivt och passivt beteende
Många gånger kan det få effekten att den som utsätts för negativ kritik blir defensiv. Han eller hon uppfattar kanske kritiken som orättvis och tar inte till sig det som sägs, vilket hindrar en konstruktiv dialog. Det kan även skapa en kultur där människor är rädda för att göra misstag eller ta initiativ. Det kan minska produktiviteten och kreativiteten bland medarbetarna och istället skapa passivitet där man inte gör mer än det man blir tillsagd, för att minimera risken att få kritik.

Hur gör man när kritik är nödvändig?
Ibland måste man ge kritik och då är nyckeln att göra det på ett balanserat och respektfullt sätt. Genom att fokusera på konstruktiv kritik och erbjuda specifika lösningar och vägledning kan du hjälpa personen att växa och förbättra sig utan att underminera deras självkänsla eller relationen mellan er.

Innan du ger feedback, se till att du har en klar förståelse för det arbete eller beteende som du kommer att diskutera. Identifiera specifika områden där du ser möjlighet till förbättring. Välj sedan rätt sammanhang genom att skapa tid och plats för att ge kritik. Se till att personen du ger feedback till är öppen för att lyssna och mottaglig för återkoppling.

➡ Vill du utveckla ditt ledarskap? Kika på vårt kursutbud inom ledarskap och kommunikation här. 

8 saker att tänka på innan du ska ge kritik

1. Var specifik: Undvik allmänna eller vagt uttryckta påståenden. Fokusera istället på specifika situationer, exempel eller beteenden som du vill diskutera.

2. Blanda positivt och negativt: Börja med att nämna det som du uppskattar eller tycker är bra med personens arbete eller beteende. Sedan kan du föra fram de områden där du tror att det finns utrymme för förbättring. Avsluta gärna med något positivt. Använd inte ordet men efter att du har berömt – det förminskar det första du sa. Säg inte ”Du gjorde det här bra men det där blev inte bra”. Säg istället ”Du gjorde det här bra. Jag skulle vilja prata om en annan sak”

3. Använd ”Jag”-uttalanden: Istället för att använda generaliserande uttalanden kan du uttrycka dina åsikter och synpunkter genom att säga ”Jag tycker att…” eller ”Min upplevelse är…”. Detta hjälper till att undvika att låta kritisk eller fördömande.

4. Erkänn ansträngningar: Om personen har gjort ansträngningar för att förbättra sig eller sitt arbete, se till att erkänna dessa ansträngningar och visa uppskattning för dem.

5. Erbjud lösningar: Ge förslag på hur personen kan förbättra sig eller sitt arbete. Detta hjälper till att göra kritiken mer användbar och konstruktiv.

6. Lyssna och fråga: Efter att du har gett din feedback, låt personen reagera och dela sina egna tankar. Lyssna aktivt och vara öppen för att svara på eventuella frågor eller funderingar.

7. Håll tonen respektfull: Håll en vänlig och respektfull ton genom hela samtalet. Målet är att skapa en positiv och stödjande atmosfär för förändring.

8. Uppmuntra till fortsatt kommunikation: Framhäv att du är tillgänglig för ytterligare diskussioner och stöd om personen vill ha mer hjälp eller rådgivning.

Genom att följa dessa steg kan du ge konstruktiv kritik på ett sätt som uppmuntrar till förbättring och utveckling, samtidigt som du bevarar en positiv och stödjande relation med den andra personen.

Dela sidan

Del av Blendow Group (org nr: 556744-7858)
Gå till Blendow Group

 © 2023 BG INSITUTE